loading...

dia86

بازدید : 54
11 زمان : 1399:2

كسي به درستي نمي‌داند كه اولين بار اين شنا در كدام كشور معمول شده‌است، ولي شواهد و قوانين نشان مي‌دهد كه به احتمال زياد اين شنا در مصر ابداع شده‌است.





شنا مهارت يا ورزش شناور ماندن و حركت درون آب است. شنا كردن به معني حركت انسان يا حيوان بدون هر گونه كمك خارجي درون آب است. آموختن شنا علاوه بر تقويت جسم در مواقع اضطراري و افتادن ناگهاني درون آب زندگي انسان را نجات خواهد داد. بسياري از حيوانات هنگام تولد و به طور غريزي، قادر به شنا كردن هستند؛ اما انسان بايد شنا كردن را ياد بگيرد.

نگاهي به تاريخچه "شنا در ايران و جهان"

كسي به درستي نمي‌داند كه اولين بار اين شنا در كدام كشور معمول شده‌است، ولي شواهد و قوانين نشان مي‌دهد كه به احتمال زياد اين شنا در مصر ابداع شده‌است.





شنا مهارت يا ورزش شناور ماندن و حركت درون آب است. شنا كردن به معني حركت انسان يا حيوان بدون هر گونه كمك خارجي درون آب است. آموختن شنا علاوه بر تقويت جسم در مواقع اضطراري و افتادن ناگهاني درون آب زندگي انسان را نجات خواهد داد. بسياري از حيوانات هنگام تولد و به طور غريزي، قادر به شنا كردن هستند؛ اما انسان بايد شنا كردن را ياد بگيرد.



بيشتر بخواني:شنا
يادگيرندگان شنا تمرين‌هاي خود را اغلب در استخرهاي كم عمق و كناره درياها شروع مي‌كنند. آن‌ها ابتدا شناور ماندن روي آب و سپس حركت‌هاي پا را مي‌آموزند و در پايان حركت‌هاي دست را نيز ياد خواهند گرفت. براي شنا كردن آسان و روان، شناگران در مفاصل اصليشان به انعطاف‌پذيري مطلوبي نياز دارند.

شناگران تازه كار بايد چگونگي حركت‌هاي هماهنگ دست با نفس كشيدن را تمرين كنند. شناگران معمولاً يك يا چند شنا مي‌آموزند.

تاريخچه شنا در جهان

شواهد باستان‌شناسي نشان مي‌دهند كه قدمت شنا و شنا كردن به ۲۵۰۰ سال قبل از ميلاد در تمدن مصر و بعد از آن در تمدن‌هاي آشور و يونان و روم باستان باز مي‌گردد. آنچه از گذشته آموزش شنا مي‌دانيم بر اساس يافته‌هايي است كه از «حروف تصويري» هيروگليف مصريان به دست آورده‌ايم. يوناني‌هاي باستان و رومي‌ها شنا را جزو برنامه‌هاي مهم آموزش نظامي خود قرار داده بودند، و مانند الفبا يكي از مواد درسي در آموزش مردان بوده‌است. شنا در شرق به قرن اول قبل از ميلاد باز مي‌گردد. ژاپن جايي است كه شواهد و مداركي از مسابقات شنا در آن وجود دارد. در قرن هفدهم به دستور رسمي حكومتي شنا به صورت اجباري در مدارس تدريس مي‌شد.
شنا
مسابقات سازمان يافته شنا در قرن ۱۹ ميلادي قبل از ورود ژاپن به دنياي غرب شكل گرفت. از قرار معلوم مردم ساحل نشين اقيانوس آرام، به كودكان هنگامي كه به راه مي‌افتادند يا حتي پيش تر شنا مي‌آموختند. نشانه‌هايي از مسابقات گاه و بي گاه ميان مردم يونان باستان وجود دارد و همچنين يكي از بوكسورهاي معروف يونان شنا را به عنوان تمرين در برنامه ورزشي خود گنجانيده بود. رومي‌ها اولين استخرهاي شنا را بنا كردند و گفته مي‌شود كه در سدهٔ يكم پيش از ميلاد گايوس ماسناس رايزن سياسي سزار آگوست رومي، نخستين استخر آب گرم را ساخت.
شنا
برخي عدم تمايل اروپائيان به شنا را در سده‌هاي ميانه ترس از گسترش و سرايت عفونت و بيماري‌هاي مسري مي‌دانند از طرفي شواهدي وجود دارد كه نشان مي‌دهد در سواحل بريتانياي كبير در اواخر قرن ۱۷ ميلادي از شنا در آب به عنوان وسيله‌اي براي درمان استفاده مي‌شود. البته تا پيش از قرن نوزدهم شنا به عنوان تفريح و ورزش در ميان مردم جايگاهي پيدا نكرد. زماني كه نخستين سازمان شنا در سال ۱۸۳۷ تأسيس شد در پايتخت بريتانيا يعني لندن، ۶ استخر سر پوشيده وجود داشت كه مجهز به تخته شيرجه بودند. در سال ۱۸۴۶ اولين مسابقه شنا در مسافت ۴۴۰ يارد در استراليا بر پا شد كه بعد از آن هر ساله نيز به اجرا در آمد. باشگاه شناي «متروپوليتين»[۲] لندن در سال ۱۸۶۹ تأسيس شد كه بعدها به انجمن شناي غير حرفه‌اي تغيير نام پيدا كردكه در واقع هيئت رئيسه شناي غير حرفه‌اي بريتانيا بود. فدراسيون‌هاي ملي شنا در چندين كشور اروپايي در سال ۱۸۸۲ تا ۱۸۸۹ شكل گرفتند.

تاريخچه شنا در ايران
شنا
تاريخچه شنا به عنوان يك ورزش، در ايران، بسيار كوتاه است و به طور كلي هم اين رشته از ورزش به نسبت ديگر رشته‌ها در كشور ايران چندان پيشرفتي حاصل نكرده‌است. در حالي كه به جهت موقعيت جغرافيايي ايران كه در شمال و جنوب كشور به دريا متصل است و هم به جهت تأكيدات مذهبي، مي‌بايستي اين ورزش را مورد توجه قرار مي‌دادند.

در قديم، مكان‌هايي شبيه استخر سرپوشيده در حمام‌ها مي‌ساختند، به نام چال حوض. اين چال حوض‌ها، كه حداكثر از ۱۰ متر تجاوز نمي‌كرد، براي شنا كردن و آب بازي بود. در اطراف چال حوض‌ها، سكوهايي به ارتفاع ۲ يا ۳ متر وجود داشت كه از بالاي آن به درون آب مي‌پريدند و عملياتي مانند پشتك و وارو انجام مي‌دادند. روشنايي چال حوض‌ها از سوراخ كوچكي كه در سقف بود، تأمين مي‌شد. در اين گونه آبگيرهاي غير بهداشتي، هيچ گونه مقرراتي وجود نداشت و هر كس مي‌توانست قبل از استحمام يا پس از آن وارد چال حوض شود و به آب بازي و شنا كه به معناي واقعي هم شنا نبود بپردازد. تا سال ۱۳۱۴ در سراسر ايران حتي يك استخر شنا هم نبود و فقط در اردوگاه نظامي اقدسيه تهران يك استخر براي آموزش شنا به دانشجويان دانشكده افسري ساخته بودند. در سال ۱۳۱۴، استخر ديگري در باغ فردوس شميران احداث شد كه به وزارت فرهنگ تعلق داشت. نخستين استخري كه براي استفاده ورزشكاران و تعليم اصول جديد شنا به آنها به وجود آمد، در سال ۱۳۱۴در منظريه تهران بود كه يك مربي ورزش خارجي به نام «گيبسون» بر آن نظارت مي‌كرد. پايه‌هاي ورزش شناي نوين در ايران از همان استخر منظريه گذاشته شد.

تاريخچه شنا در كشورهاي ديگر

مصر

مصريان قديم كه اساساً مردم كوشا و فعالي بوده‌اند و به فعاليتهاي گوناگون بدني مي‌پرداختند، شنا از جمله ورزشهاي بسيار متداول نزد آنان بوده و مرد و زن بدان علاقه فراواني داشتند.

ميان‌رودان

در ميان‌رودان كه در تاريخ كهن، اهميتي همپايه مصر دارد، شنا به عنوان هنري جنگي تلقي مي‌گرديد و برخي از شناگران نظامي به پوستهاي پر از باد مجهز مي‌شدند تا جريان آب را بهتر تحمل كنند. اين ورزش در ايران نيز از دوران باستان داراي طرفداران زيادي بوده‌است.

اسپارت‌ها

اسپارتها كه ژيمناستيك را پايه و اساس فعاليتهاي ورزشي كودكان مي‌دانستند، از آموزش دو و شنا و.... نيز غافل نبوده‌اند. اسپارتها را نخستين پايه‌گذاران شيوه‌هاي تربيت بدني در نظام آموزشي به شمار مي‌آورند و ديگر كشورهاي گيتي شيوه‌هاي مذكور را از آنان تقليد و اقتباس كرده‌اند.

روم قديم

تمرينهاي ورزشي روميان قديم را اسب سواري، تيراندازي، پرتاب نيزه و شنا در رودخانه‌هاي تند و سيلابي تشكيل مي‌داده‌است. همچنين دو، شنا، شكار، توپ‌بازي، ماهيگيري، و قايقراني ورزشهاي مورد علاقه مردم روم جديد بوده‌است
.

رشد شنا از قرن نوزدهم

با شروع قرن نوزدهم رشد كمي و كيفي شنا چشمگير مي‌شود. در سال ۱۸۱۰ لرد بايرون شاعر نامدار بريتانيا تنگه داردانل را با شنا مي‌پيمايد. اولين مدرسه‌اي كه در سال ۱۸۱۰ شنا را در برنامه خودگنجاند، مدرسه (فورتا) در آلمان بوده‌است و به تدريج ساير مدارس از اين برنامه استقبال كرده‌اند. (گوتس موتس) در مورد توسعه ورزش شنا در مدارس نقش اساسي داشته و اين نقل از اوست كه (ورزش شنا بايد قسمت اصلي تعليم و تربيت باشد) وي به كمك طناب، كمربند و قلاب، مبتديان را در آب تعليم مي‌داد.

سال ۱۸۷۵ شناگر آمريكايي (ماتيووب) درياي مانش را به وسيله شناي قورباغه در مدت ۲۲ ساعت طي كرد و شاهكار او انعكاس بزرگي داشت.

در سال ۱۸۷۸ شناي (تروجن) ابداع شد كه نام نخستين نمايش دهنده آن (جيمزتروج) بر روي آن نهاده شده‌است. تروجن با مشاهده بوميان آمريكاي جنوبي، استراحت هر دو دست را به طور متناوب در خارج از آب قرار داد. وي در همين دوره اين شناي كرال را با يك ضربه پاي قورباغه تركيب كرد. پيشرفت بعدي، اجراي دو ضربه پا در يك دور بود يعني دو ضربه پا در هر حركت دست كه موجب كوتاهتر و سريعتر شدن حركات دست شد. در آخر ضربه پاي شناي قورباغه با ضربه عمودي جايگزين و شناي كرال سينه متولد شد. ابداع كننده اين سبك شناگر استراليايي (ريچارد كاويل) در آستانه قرن بيستم بوده‌است. ضربه پا در شناي كاويل به (ضربه كرال استراليايي) معروف و آن عبارت‌اند از ۴ ضربه پا در هر حركت دست مي‌شد.

در سال‌۱۹۰۶ هم وطن او (سيسيل هالي) اين حركت را به اروپا برد. در همين زمان كرال در آمريكا نيز پيشرفت كرد و بالاخره شيوه آمريكايي ۶ ضربه پا، جهان را فتح كرد.

نخستين رقابتهاي بين‌المللي به نام (قهرماني‌۱۰۰ يارد جهان) در سال ۱۸۵۸ در استراليا برگزار شد. بعد از آن طرح برگزاري مسابقات شنا در كشورهاي مختلف توسعه يافت و در نيمه دوم قرن نوزدهم اين مسابقات شروع شده‌است.

سال ۱۸۶۹ اولين دوره مسابقات شناي قهرماني انگلستان

سال ۱۸۷۷ اولين دوره مسابقات شناي قهرماني آمريكا

سال ۱۸۹۹اولين دوره مسابقات شناي قهرماني فرانسه

سال ۱۸۹۶ اولين دوره مسابقات شنا در بازيهاي المپيك (دوران جديد)

برنامه مسابقات شناي مردان در المپيك شامل رقابتهاي كرال سينه، كرال پشت و شناي قورباغه مي‌شد كه تقريباً در سال ۱۹۰۸ جنبه استاندارد پيدا كرد و تا سال ۱۹۵۲ بدون تغيير باقي مي‌ماند. براي اولين بار در المپيك ۱۹۰۸ لندن مسابقه‌هاي شنا در استخرهايي انجام گرفت كه طول آن ۱۰۰ متر بوده‌است. در مسابقات المپيك ۱۹۵۶ ملبورن مشكل جديدي بروز كرد. در اين مسابقات (ماسارو يوروكاوا) قهرمان المپيك و همچنين تعداد ديگري از شناگران بيشتر مسير خود را در زير آب طي كردند. اين مساله باعث شد تا قانون جديدي از سوي كنگره فينا وضع شود و شناي زير آبي حذف گرديد، بدين ترتيب كه پس از شيرجه و يا برگشت، با هر ضربه پا سر شناگر بايد سطح آب را بشكافد.

افزايش بحث و جدل در مورد قوانين شنا به خصوص شناي قورباغه سبب پديد آمدن كميته فني شنا در فينا در سال ۱۹۵۴ شد. استفاده از وسايل زمان سنجش الكترونيكي و رايانه اي كردن اطلاعات مربوط به شنا و نيز استفاده از دستگاههاي تلويزيوني مدار بسته براي رده‌بندي شناگران در پايان شناها از سال ۱۹۶۴ و از بازيهاي المپيك توكيو آغاز شده‌است.

در خصوص پيشينه استارت و برگشت گفتني است كه استارت در ابتدا در آب انجام مي‌شد، بدين‌صورت كه شناگران در آب مي‌ايستادند و يا دراز مي‌كشيدند، اين شيوه تا زمان ساخت سكوهايي كه شيرجه به درون آب را ممكن گردانيد، ادامه يافت.

نخبگان تاريخ شنا

اولين شناگر مردي كه شناي ۱۰۰ متر كرال سينه را زير يك دقيقه شنا كرد، جاني ويسمولر آمريكايي بود. وي اين مسافت را در۵۸ ثانيه و۶ دهم ثانيه در سال‌۱۹۲۲ شنا كرد. اولين زني كه اين مسافت را زير يك دقيقه شنا كرد داون فريزر است. او در سال ۱۹۶۲، ۱۰۰ متر كرال سينه را در ۵۹ ثانيه و ۹ دهم ثانيه پيمود.

موفقترين قهرمان مرد المپيك تمامي ادوار شنا (مايكل فلپس) آمريكايي است. اين شناگر در المپيك ۲۰۰۸ پكن صاحب ۸ مدال طلا شد. در ميان زنان (كريستين اتو) با كسب ۶ مدال طلا در المپيك ۱۹۸۸ سئول، ۴ مدال طلا در رشته‌هاي انفرادي و ۲ مدال طلا در مسابقات تيمي، پرافتخارترين زن شناگر مي‌باشد.

تاريخ فدراسيون بين‌المللي شنا

فدراسيون بين‌المللي شنا (FINA) در سال ۱۹۰۸ نه بر اثر يك حادثه بلكه از روي قصد و نيت بنيان نهاده شد. جورج دبليو هرن دبير موسس اين فدراسيون، ايجاد اين نهاد بين‌المللي را نتيجه افزايش تماسهاي بين‌المللي در ورزش و مخصوصاً به تأسّي از بازيهاي المپيك آن روز ذكر مي‌كند. طرز برگزاري مسابقات باعث بالا گرفتن مخالفتهايي شد كه نتيجه آن برگزاري كنفرانس بين‌المللي لندن در تاريخ ۱۹ ژوئيه ۱۹۰۸ است. ثمره و ميوه اين كنفرانس تاسيس فينا بود.

با شروع جنگ جهاني اول، ادامه پيشرفت سازمان جوان فينا حداقل به مدت ۴ سال متوقف شد و حتي پس از جنگ به علت سردي بين كشورها و روابط ورزشي عملاً ادامه كار فينا ميسر نشد و اين امر تا سال‌۱۹۲۵ به درازا كشيد. با پشت سرگذاشته شدن اين مدت، فدراسيون مجدداً فعال شد. بدين‌ترتيب كه هيئت اجرايي فينا مركب از ۵ عضو تشكيل شد تا بتوانند در فواصل نزديك به راحتي گرد هم آيند و نيز دفتر فينا برقرار گرديد.

در سال ۱۹۲۸ هيئت مديره بين‌المللي واترپلو و كميته بين‌المللي شنا نيز پا گرفتند. در كنگره فينا كه در همان سال برگزار شد، جورج دبليو هرن دبير موسس فينا از سمت خود كناره‌گيري كرد و به عنوان اولين رئيس افتخاري فينا برگزيده شد. با شروع جنگ جهاني دوم به ناگاه پيشرفت مستمر مجدداً متوقف شد (سالهاي ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۵)، زيرا جنگ مانع از تماسهاي بين‌المللي در ورزش گرديد. با پايان يافتن جنگ پر مشقت دوم، بيشتر از يك سال طول كشيد تا هيئت اجرايي فينا توانستند در ۱۴ ژوئن ۱۹۴۶ در لندن گرد هم جمع شوند. دوره مربوط به جنگ جهاني دوم در سال‌۱۹۵۰ خاتمه يافت و تماسها و ارتباطهاي ورزشي روزبه‌روز بيشتر گشت.

در سال ۱۹۵۸، فينا پنجاهمين سالگرد خود را برگزار كرد. در اين سال تعداد اعضاي فينا به ۷۵ فدراسيون ملي رسيده بود. در سال ۱۹۹۲ اعضاي فينا به ۱۳۷ فدراسيون ملي ارتقاء يافت.

مشخصات استخر

استخر، محل خصوصي است براي شنا، شيرجه، و واترپولو كه در اندازه‌هاي مختلف ساخته مي‌شود. ولي، استخرهايي كه در آنها مسابقات رسمي را برگزار مي‌كنند بايد داراي مشخصاتي معين باشد. اين مشخصات از طرف فدراسيون بين‌المللي شناي آماتور، كه آن را فينا (FINA) مي‌خوانند به شرح زير تعيين شده‌است:

طول: ۵۰ متر؛ عرض: حداقل ۲۱ متر

عمق: حداقل ۸۰/ ۱ متر

شمار خطوط: ۸ خط (عرض هر خط ۵/ ۲ متر)

در استخرهايي كه ركوردگيري مي‌كنند، دماي آب بايد ۲۲ تا ۲۴ درجه سانتي گراد باشد.

تجهيزات

لباس شنا

لباس مخصوص شنا يك شلوار كوتاه و چسبيده به بدن است كه بايد وزن آن بسيار كم باشد و آب را در خود نگاه ندارد. طبق مقررات بين‌المللي، شلوار شنا هنگام مسابقات بين‌المللي و ركوردگيري، بايد از پارچه‌اي به رنگ تيره و به صورت يك تكه باشد. در حال حاضر لباس شناگران را از پوست «كوسه»‌ها درست مي‌كنند كه كل بدن را مي‌پوشاند.

كلاه شنا

استفاده از كلاه شنا سرعت فرد را افزايش داده و اين كار به افراد تازه كار اعتماد به نفس مي‌دهد و همچنين افرادي كه موهاي بلند دارند از ريختن موهايشان به داخل آب جلوگيري كرده و كلر موجود در اب به موهاي افرادي كه حساسيت دارند و موهايشان مي‌ريزد اثر گذار نخواهد بود و خانمها كه موهاي بلند دارند حتما بايد از كلاه استفاده كنند كه اين كار به بهداشت استخر كمك زيادي مي‌كند.

عينك شنا

بيشتر براي ديدن ديوار استخر و انجام برگشت سالتو استفاده مي‌شود در ضمن به علت وجود كلر در آب و آسيب نديدن چشم نيز خوب مي‌باشد.


شناي بچه‌ها

شنا در نوزادان موجب افزايش هوش، تمركز حواس، هوشياري و پيشرفت در روابط اجتماعي آينده آنها مي‌شود. شنا تأثير مثبتي بر روح و روان نوزادان مي‌گذارد. نوزاداني كه در ماه‌هاي اوليه زندگي يعني حدود ۶ تا ۱۰ ماهگي شنا مي‌كنند، احساس امنيت و آسايش و آرامش بيشتري دارند. بچه‌ها به علت كم بودن جاذبه آب، آزادي عمل بيشتري بدست مي‌آورند. آموزش شناي كودكان بايد تحت نظارت مربي‌هاي مخصوص صورت بگيرد.


بسياري از بچه‌ها قبل از آنكه بتوانند راه بروند قادر به شنا كردن هستند. شنا باعث تقويت ماهيچه‌ها و افزايش حجم ريه مي‌شود. به علاوه الگوي خواب شبانه كودكاني كه شنا مي‌كنند، بسيار منظم مي‌شود. اولين چيزي كه بعد از مدتي شنا مي‌توانيد در كودك خود مشاهده كنيد، اعتماد به نفس و احساس استقلالي است كه در او رشد يافته‌است. بچه‌هاي ۶ تا ۱۰ ماهه، قادر هستند در زير آب به مدت ۵ دقيقه شنا كنند و نفس خود را نگاهدارند.

هميشه اين سوال از طرف والديني كه علاقه مند هستند فرزندشان شنا ياد بگيردعنوان مي‌شود، كه چه موقع بايد آموزش شنا را شروع كرد. زمان مناسب براي آموزش شنا، سن ۷ يا ۸ سالگي مي‌باشد. علماي تربيت بدني و متخصصين آموزش شنا، شش سالگي را براي آموزش انتخاب كرده‌اند. وضع مطلوب اينست كه از سنين پايين بچه آموزش را شروع نمايد ولي در سنين پايين شنا را به صورت فني ياد نمي‌گيرد. زيرا قدرت درك بعضي از حركات را ندارد و هماهنگي لازم جهت يك مهارت به سختي (هماهنگي دست و پاي كرال سينه) انجام مي‌پذيرد. شنا براي كودكان زير سه سال فقط به صورت به اصطلاح شناي سگي است كه كودك سر را بيرون از آب نگه داشته و شنا مي‌كند.

خطرات شنا

شنا يك ورزش سالم است و در مقايسه با ورزش‌هاي ديگر خطرات كمتري در پي دارد. با اين وجود تعداد كمي خطرات وجود دارد كه در زير مي‌آيد:

غرق شدن و استنشاق آب به دليل:

شرايط ناسازگار آب كه باعث آبپوشيدگي يا آب گرفتگي شناگر مي‌شود يا استنشاق آب را در پي دارد

اين كه ديگران براي بازي يا عمداً سرمان را به زير آب فشار دهند

خستگي مفرط يا بي هوشي

ناتواني از طريق بيهوشي حاصل از شنا در آب‌هاي كم عمق (يا بيهوشي غواص كه نفس را زير اب حبس كرده)، حمله قلبي، نارسايي سينوس‌هاي شرياني يا شناي بيش از حد

اثرات مضر زير آب ماندن:

غرق شدن ناشي از استنشاق آب شور كه حباب‌هايي در ريه‌ها ايجاد مي‌كند كه تنفس را مشكل مي‌كند

علايم بيماري و سندرم ناشي از استنشاق آب شور

شوك دمايي ناشي از پريدن در آب (خيلي سرد يا خيلي گرم) باعث ايست قلبي مي‌شود

برآمدگي استخواني در كانال گوش كه نتيجه فرو رفتن طولاني مدت آب در كانال گوش است و موسوم به گوش شناگران است

قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي:

كلر گند زدا pH آب را افزايش مي‌دهد. مقدار زياد pH ممكن است باعث سوزش چشم يا پوست شود

استنشاق كلرٍ؛ استنشاق طولاني مدت مقادير كم كلر موجود درسطح آب ممكن است اثرات مخربي بر ريه‌ها بگذارد به خصوص براي كساني كه آسم دارند. اين مشكل ممكن است با استفاده از استخر‌هايي كه سيستم تهويه بهتري دارند حل شود. با يك استخر روباز با نتيجه بهتري مواجه مي‌شويم.

قرار گرفتن طولاني مدت در برابر كلر اثرات مخرب آرايشي دربر دارد. مثلا رنگ مو را تغيير مي‌دهد. كلر ساختار مو را خراب مي‌كند و آن را مجعد و پيچيده مي‌كند. كلر مي‌تواند مس را در خود حل كند كه اين خاصيت باعث مي‌شود رنگ مو تغيير كند. مراقبت خوب از استخر مي‌تواند مقدار مس موجود در آب را كاهش دهد. تر كردن مو با استفاده از مايعات لغزنده مخصوص قبل از ورود به استخر مي‌تواند جذب مس را كاهش دهد.

كلر حتي بعد از چند بار شستن معمولاً به صورت بي آب روي پوست باقي مي‌ماند. اين كلر وقتي دوباره در يك تركيب آبدار (آبپوشيده) برگردد بدبو مي‌شود (وقتي بزاق روي آن ريخته شود يا در طي دوش گرفتن و غيره)

عفونت:

آب بسته به نوع آن محل ايده آلي براي باكتري‌ها، انگل‌ها، قارچ‌ها و ويروس‌ها است.

عفونت پوست حاصل از شنا يا حمام باعث بيماري ترك خوردن بين انگشتان پا مي‌شود. آسان‌ترين روش براي رفع اين مشكل تميز كردن بين انگشتان پاست.

انگل‌هاي ميكروسكپي مثل كريپتوسپوريديوم مي‌توانند در برابر كلر مقاومت كنند و اگر شناگر آن را ببلعد دچار بيماري‌هاي اسهالي مي‌شود.

بيماري‌هاي گوش، التهاب گوش مياني، التهاب گوش خارجي

وقتي تعادل ميزان كلر موجود در آب به هم بخورد ممكن است بيماري‌هاي جدي همچون برونشيت مزمن و آسم به وجود آيد.

فعاليت‌هاي خود شناگران:

صدمات ناشي از فعاليت زياد؛ به عنوان مثال شناي پروانه مسابقه‌اي (پروانه سرعت، و نه استقامت) ممكن است باعث مقداري كمر درد شود شامل شكستن استخوان‌هاي ستون فقرات در موارد نادر و درد شانه‌ها پس از سالهاي متمادي تمرين، شناي قورباغه ممكن است باعث درد مچ پا و درد مفاصل ران شود، شناي آزاد و كرال پشت ممكن است باعث ورم زانو شود.

نفس نفس زدن بيش از حد براي نگه داشتن نفس در زير آب باعث مي‌شود كه دي اكسيد كربن در خون كم شود و در نتيجه كم شدن متوالي هوشياري بموجب بيهوشي مي‌شود.

شرايط نامساعد جوي و وضع نابسامان آب:

جريان‌ها از جمله موج و رودها مي‌تواند خستگي مفرط را به دنبال داشته باشد و شناگران را به دور از ناحيه سالم هدايت كند يا آنها را به زير آب بكشد.

باد، موج را زياد مي‌كند و مي‌تواند باعث از دست رفتن كنترل شناگر شود.

كم شدن حرارت بدن در اثر شنا در آب‌هاي سرد مي‌تواند به سرعت باعث خستگي مفرط يا بيهوشي شود.

شدت آفتاب سوختگي مي‌تواند با انعكاس نور به وسيله سطح آب و نپوشيدن لباس مناسب شنا بيشتر شود. ماندن زياد در آفتاب مي‌تواند يكي از علت‌هاي سرطان پوست باشد.

اشياء موجود در آب:

پروانه كشتي علت بزرگي براي صدمات است چه در وقت شنا در زير قايق و نزديك آن و چه هنگام بالا آمدن از قايق

برخورد به شناگران ديگر يا به ديوار استخر يا سنگ يا قايق

شيرجه زدن در آب‌هايي كه اشيايي با عمق كم در آن هستند مخصوصاً در آب گل آلود (چون عمق آب را نمي‌بينيم)

پاي نهادن روي چيزهاي شكسته همچون شيشه خرده

انواع شنا

شناي قورباغه

شناي قورباغه گونه‌اي از ورزش شنا است. شناي قورباغه قديمي‌ترين و رايج‌ترين گونه شنا است. دليل اين امر اين است كه در اين نوع از شنا، شناگر قادر به تنفس راحت در حين شنا نيز هست. در استخرها گونه‌هايي از شنا كه در آغاز به شناگران آموخته مي‌شود معمولاً اول شناي كرال سينه و شناي قورباغه‌است.
شناي قورباغه يكي ازچهارنوع شناي اصلي است كه مسابقات آن رسما برگزار مي‌شود و در عين حال اين شنا علاقه مندان بسياري دارد، زيرا احتياج كمتري به صرف انرژي نسبت به شناي كرال سينه دارد. يادگيريش آسان است. اين شنا براي مسافت‌هاي طولاني مناسب است، علاوه بر اين، شناي قورباغه هم جهت شنا كردن در دريا وهم در موقع نجات غريق مفيد است. كندترين نوع شنا بين چهارنوع شناي اصلي است.
اين شنا در واقع به اين شكل انجام مي‌شود كه بدن درحالتي افقي برروي آب قرار گرفته؛ هر دو دست، آب را از جلو گرفته و توسط كف و ساعد به طرف عقب و زير شكم مي‌كشند و از همان زير آب، به جلو آمده كشيده مي‌شوند و مجددا عمل كشش آب توسط دستها انجام مي‌گردد. پاها نيز توسط فشار و ضربه‌اي كه به آب وارد مي‌آورند آب را به عقب مي‌رانند. بدين روش كه هر ضربه توسط كف پا زده مي‌شود و براي اينكار مفصل ضربه و فشار لازم به آب وارد مي‌شود. اين نوع شنا را بعضي از مربيان قورباغه تجارتي نام گذاشته‌اند.



فنون و مهارت‌ها

عملكرد پاها

بدن به حالت شناور روي آب قرار مي‌گيرد. ساق پا ابتدا به سمت باسن خم مي‌شود. در ناحيه تهيگاه خميدگي ملايمي نيز ايجاد مي‌شود. زانوها به اندازه ۱۵ سانتي متر در هنگام خم شدن زانو‌ها از يكديگر فاصله مي‌گيرند، اندك زماني قبل ازآنكه پاشنهٔ پاها به باسن برسند، پنجه پاها به طرف نازك ني و زانو كشيده مي‌شوند و پاشنهٔ پاها به داخل نزديك مي‌شوند . اكنون ساق پا همزمان از طرفين حركت كرده و دايره‌اي را در جهت عقب ترسيم مي‌كند و كف پاها نيز با فشار خود آب را به عقب مي‌رانند.
به محض اينكه مرحله فشار تمام شد، پاها به طور كشيده و مستقيم در مجاورت يكديگر در داخل آب قرارمي گيرند. ضربه‌هاي پاي شناي قورباغه بايد توسط تخته شنا به منظور به دست آوردن تكنيك و مكانيك صحيح حركت آن انجام شود. به وسيلهٔ تخته شنا، شناگر و مربي بهتر متوجه مي‌شوند كه ضربه‌هاي وارده و يا حركت‌هاي انجام شده توسط پاها به چه ميزان تاثير داشته و چقدر باعث جلو رفتن شناگر مي‌شود و در عين حال حالت و شرايط پاها كاملا مشخص مي‌شود. اما بايد توجه داشت كه در هنگام استفاده از تخته شنا و پا زدن با آن، دست‌ها كشيده شود و تخته را به جلو متمايل سازد و درعين حال شانه‌ها را كاملا به پائين و داخل آب فرو ببرد.
بايد توجه داشته باشيد كه پاشنه‌هاي پا از سطح آب خارج نگردد و اگر چنين موردي را در موقع آوردن پا به جلو مشاهده كرديد، بايد زانوها را كمي بيشتر به زير لگن خاصره و باسن برده و به شكم نزديك سازيد. اين عمل باعث مي‌شود كه پاشنه پاها به پائين برود، يعني جائي كه بايد باشد. و وقتي پاشنه‌هاي پا در زير سطح آب باشد نشان مي‌دهد كه نيروي وارده توسط كف پا كاملا اثر مي‌نمايد. در شناي قورباغه حركت‌هاي پا بسيار مهم است. زيرا ۵۰ در صد پيشروي بدن در آب مرهون ضربه‌هاي پا به خصوص از ناحيه كف پا مي‌باشد.
درعين حال بايد در نظر داشت كه در بين شناگران قورباغه رو، بعضي‌ها حركت دستشان قوي است و باعث پيش روي بيشترشان مي‌شود و بعضي ديگر حركت پاهايشان. ضربه پاها بايد حتي المقدور با كف پا باشد و بدين علت است كه لازم است مچ پاها به طور كامل داراي انعطاف پذيري باشند. براي اينكه مشخص شود كه مفصل مچ پاي شناگر به اندازه كافي داراي جنبش پذيري است يا نه، آزمايش ساده‌اي وجود دارد. بدين طريق كه شناگر مستقيم مي‌ايستد، در حاليكه پاهايش نزديك به هم است و دست‌هايش را پشت سر نگه داشته سعي مي‌كند در همان حالت بنشيند و باسن او به پاهايش بچسبد. اگر نتواند چنين كند و پاشنه‌ها از زمين جدا شود يا به عقب بيفتد، نشانه اين است كه مفصل مچ به انداره كافي جنبش پذير نيست. البته در بعضي‌ها به علت سفت بودن تا ندون آشيل و يا كشيده نبودن عضلات ساق قادر نيستند اين آزمايش را به خوبي انجام دهند. جهت جنبش پذيري مفاصل، شناگر بايد در خشكي خوب تمرين كند.

تمرينات آموزشي براي بهبود عملكرد پا

كارآموز شناگر روي لبه استخر به قراري كه هر دو دست به عقب تكيه داده شده مي‌نشيند. در اين حالت ساق هر دو پا آويزان در داخل آب قرار مي‌گيرند. زانوها به اندازه عرض شانه‌ها از يكديگر فاصله دارند و درحالي كه پنجه هردو پا به طرف ساق پاها و خارج متمايل مي‌باشند، كارآموز شنا گر با هردو پاي خود دايره‌اي را درآب ترسيم مي‌نمايد. در هنگام اجراي اين حركت، آب توسط كف پاي كارآموز فشرده مي‌شود. در انتهاي حركت، پنجهٔ پاها، مجددا كشيده شده و هر دو پا مستقيم در مجاورت يكديگر قرارمي گيرند تا حركت بعدي را شروع نمايند.
با گرفتن موج گير روي سطح صورت را بين دو دست بر روي سطح آب قرار مي‌دهيم. در اين حالت مبادرت به انجام پاي قورباغه مي‌نماييم. زانوها نبايد به هنگام زدن ضربه از يكديگر فاصله داشته باشند. كارآموز بايد حالت جمع، باز بسته را فراموش نكند. حتماً مربي بايستي اين حركت را قبل از اينكه كارآموز انجام دهد، خود به او نشان دهد.

تمرين تركيبي:

براي اينكه حركت پا بهتر و موثرتر آموزش داده شود، كار آموز روي آب به شكم دراز مي‌كشد. براي تعادل بهتر، كار آموز با يك دست موج گير و با دست ديگر كمي پايين تر ازموج گير را مي‌گيرد. نفر دوم با گرفتن كف پاي نفري كه دراز كشيده، عمل مقاومت آب را درمقابل فشار كف و ساق پا به عقب انجام مي‌دهد.
با گرفتن تخته شنا توسط دو دست، مسافت‌هاي كوتاه بدون تنفس همراه با پاي قورباغه طي شود.
انجام تمرين قبلي بدون استفاده از تخته شنا. دست‌ها كاملا كشيده و صورت در بين دست‌ها قرار مي‌گيرد.
كارآموز شناگر در حالي كه بر روي شكم در سطح آب دراز كشيده‌است مبادرت به انجام پاي قورباغه مي‌نمايد. ضمنا درهمين حالت نفر دوم دست‌هاي نفر اول را گرفته و آهسته به عقب گام بر مي‌دارد.

عملكرد دست

دست‌ها با فاصله‌اي درحدود ۲۰-۱۵ سانتي متر در زير آب با آرنج‌هاي كشيده، آب را به طرفين و انتهاي بدن مي‌كشند. ضمناً كف دست‌ها به طور مورّب به طرف خارج از بدن قرارخواهند داشت.
هنگامي كه دست‌ها از طرفين درحدود ۴۰-۳۰ سانتي متر از يكديگر جدا شدند، مفصل آرنج شروع به خم شدن مي‌نمايد. با خم شدن مفصل آرنج‌ها بازوها و دست‌ها مي‌توانند حول محور طولي خود به حركت درآيند.
توجه داشته باشيد كه جهت آرنج‌ها به طرف بالا بوده و در تمام مرحلهٔ حركت بالاتر از ساير قسمت‌هاي زير مفصل آرنج خواهد بود. هنگام كشش، آرنج‌ها نبايد به هيچ وجه از ارتفاع شانه بالاتر باشند، ولي بايد نسبت به ساعد و كف دست‌ها در سطح بالاتري قرار داشته باشند تا به اين طريق شناگر بتواند عمل كشش وفشار را بهتر انجام دهد.
درطول دامنه كشش هنگامي كه مچ و كف دست‌ها كمي مانده در امتداد و زير شانه قرار بگيرند، مرحله‌اي است كه به اندازه كافي از يكديگر فاصله گرفته و دراين زمان فشارآغاز مي‌گردد. مرحله فشار هنگامي شروع مي‌شود كه كف دست‌ها به طرف داخل حركت مي‌كنند و آرنج‌ها نيز به طرف بالاتنه آورده مي‌شود.
پس از اتمام مرحله فشار مچ و دست‌ها از زير خط ميان بدن بايد به جلو هدايت شوند. كف دست‌ها نيز بايد نزديك به يكديگر قرار داشته باشند.
پس از اينكه دست‌ها كاملاً به جلو هدايت شدند، براي مدتي بسيار كوتاه درهمان حالت، بي حركت خواهند ماند. اين بي حركتي براي سرخوردن و كشش بدن به جلو صورت مي‌گيرد و بعد از آن كشش و حركت مجدد دست‌ها آغاز مي‌شود.

هماهنگي حركات دست و پا

اكنون به شرح هماهنگي حركت دست و پاي قورباغه بدون عمل تنفس مي‌پردازيم . پس از سرخوردن در آب حركت دستها شروع مي‌شود. دستها قبل از شروع حركت به طور كامل كشيده هستند. سر بين دو دست قرار خواهد داشت. در مرحله‌اي كه كشش دست‌ها به اتمام رسيده و مرحله فشار شروع مي‌شود، حركت پا آغاز مي‌شود. در زماني كه هدايت دست‌ها به طرف جلو رو به اتمام است، فشار پا به آب آغاز مي‌گردد. لحظه‌اي قبل از شروع مجدد حركت دست‌ها و پاها مرحله‌اي است كه بدن به طرف جلو پيش روي مي‌كند و در اين زمان كوتاه است كه هم حركت دست و هم حركت پا متوقف خواهند بود. توجه داشته باشيد كه آموزش اين بي حركتيِ كوتاه از نكات اساسي در آموزش شناي قورباغه مي‌باشد.

شناي پروانه

شناي پروانه يكي از زيباترين و مشكل‌ترين انواع شنا است كه در اكثر مسابقات معتبر جزو پر بيننده‌ترين انواع شناست. در حالي كه ديگر انواع شنا توسط مبتديان به راحتي انجام مي‌شود، پروانه نياز به تكنيك مناسب دارد تا صورت گيرد. بسياري از نوآموزان پروانه را سخت‌ترين نوع شنا مي‌دانند. در اين نوع شنا حركت پاها مانند حركت دلفين در آب است و از كمر آغاز مي‌شود دستها نيز بطور هم‌زمان و از طرفين به سمت جلو پرتاب مي‌شود و و هم‌زمان با اين عمل سر از آب بيرون امده و هواگيري انجام مي‌شود.




مراحل استارت
در زمان استارت كرال پشت شناگر، پشت به مسير شنا در داخل آب مي‌ايستد . در اين هنگام قسمتي از بالا تنهٔ او از آب خارج خواهد بود سپس شناگر با دو دست ميله‌اي را كه در زير سكوي استارت به اين منظور بسته شده‌است مي‌گيرد ( براي تمرين استارت كرال پشت مي‌توان از موج گير استفاده كرد ) در اين هنگام شناگر هر دو پاي خود را به طرف بالاتنه كشيده و كف هر دو پا را در حدود ۳۰ سانتي متر زير سطح آب به ديوار استخر تكيه مي‌دهد.

در اين حالت حتي مي‌تواند پاها تقريبا در كنار يكديگر طوري قرار گرفته شود كه هر يك از آنها از ديگري بالاتر است و شناگر بايستي مراقب باشد كه در موقع استارت پاها ليز نخورد، زيرا بيشترين نيروي پرتاب بدن به فاصلهٔ دورتر توسط فشار وارده توسط پاها به ديوارهٔ استخر صورت مي‌گيرد .

به محض شنيدن فرمان استارت شناگر سر را به طرف بالاو عقب پرتاب مي‌نمايد . توجه داشته باشيد كه بدن در هنگام استارت داراي قوس كمي خواهد بود.

در ضمن سر در مرحله اوج بدن در خارج از آب به عقب كشيده شده ودر زمان يكه به داخل آب هدايت مي‌شود به طرف سينه كشيده مي‌شود تااز به عمق كشيدن بيشتر از حد بدن در آب جلوگيري نمايد. در اين حالت دست‌ها فشاري مخالف به دستگيره آورده و به پايين و داخل نيرو وارد مي‌سازند در اين حالت عمل دم انجام مي‌گيرد. اين كار بايستي با انقباض عضلات شكم انجام شود. در مرحله بعد پاهاي شناگر از ديواره جدا شده و در حالي كه آخرين فشار وارده توسط باز شدن مفصل مچ پا به ديواره مي‌آيد دست‌ها به طرف سر در حركت است .

درهمان حال كه دست‌ها به طرف بالاي سر مي‌رود بدن شناگر در حال سقوط در آب مي‌باشد شناگر در اين حالت در فكر سرخوردن پس از غوطه ور شدن در آب است .

چنانچه شناگر پس از استارت بيش از اندازهٔ مطلوب در آب فرو رود ابتدا با زدن چند پاي كرال پشت سعي مي‌كند بدن را به سطح آب بكشد تا شرايط مناسب بدن نسبت به آب ايجاد شود و سپس شروع به زدن دست و پاي كرال پشت مي‌نمايد.

وضعيت بدن

وضعيت بدن شناگر در اين شنا همانند قرار گرفتن يك قايق سرعتي روي سطح آب است .

وضعيت سر

سر شناگر بايد همانند زماني كه روي بالش قرار گرفته، ثابت (بدون حركت) و متمايل به بالانگه داشته شود. -مسير ديد شناگر در هنگام شنا بايد همانند زماني باشد كه او در رختخواب دراز كشيده و مي‌خواهد به اطراف نگاه كند . صورت‌شناگربايد عاري ازآب باشد واين بدان معني‌است‌كه آبي روي صورت شناگرنباشد. لاله‌هاي گوش شناگر بايد سطح آب را لمس نمايند.

حركت پا

حركت پا در شناي كرال پشت، شبيه حركت پا درشناي كرال سينه‌است. لازمه اجراي صحيح شناي كرال پشت همانا حركت قوي، پيوسته و مداوم پا است. پاها در ابتدا و هنگام حركت به سمت پايين، صاف و محكم نگه داشته شده و سپس با خميدگي مختصر زانوها كه اجازه مي‌دهد تا پا در مسير قوسي شكل بزرگتري به حركت درآيد، به پايان مي‌رسند. هنگام انجام پاي كرال پشت، بدن بايد به حالت كشيده در آب قرار گيرد تاحركت پاي كرال پشت موثر انجام گيرد.و در ضمن باسن نبايد بيش از اندازه در آب فرو رود، بلكه بايد در سطح آب قرار گيرد، حركت پا در كرال پشت بيشتر همان نگهداري افقي بدن بر روي آب را به عهده دارد.

حركات پا در كرال پشت نيز از سه مفصل مچ پا، زانو، و ران زده مي‌شود و از نقطه نظرحركتي و مكانيكي مشابه حركت پا در كرال سينه مي‌باشد.

تمرين پاي كرال پشت خارج از آب

دراينجا مانند انواع ديگر شنا بهتر است قبل از شروع كرال پشت، ابتدا به تمرين بدني خارج از آب بپردازيد وآمادگي لازم را براي اجراي كرال پشت در خود به وجود آوريد. براي اين كار كنار استخر به پشت دراز بكشيد، به طوري كه باسن شما در لبهٔ آن قرار گيرد . ساعدها را روي ميز قرار داده وسرتان را كمي بالا بگيريد. ساق‌ها و ران‌ها را كشيده نگه داشته، و زانوها را كمي خم كنيد وبه طور مرتب ساق‌ها را در خلاف جهت هم، به بالا و پايين حركت دهيد. به طوري كه حداكثر فاصله‌اي كه پاهاي شما با هم ايجاد مي‌كنند، بين ۳۰ تا۴۰ سانتي متر باشد، و اين حركت را تا آنجا كه خسته نشده‌ايد انجام دهيد.

از نكات مهمي كه در هنگام پا زدن بايد بدان توجه داشت، اين است كه حركت پا بايد طوري به آب ضربه بزند كه در موقع بالا آمدن، سطح آب را لمس نمايد، ولي از آب خارج نگردد. يعني حالتي مانند جوشش آب بوجود بياورد. اگر پاها در خارج ازآب ديده شود نشانگر اين است كه پاها بيش از حد بالا آمده‌است. سر هم نبايستي زياد پايين باشد. اگر آب و حباب‌هاي ناشي ازپا زدن جوششي نداشته باشد، بيانگر اين است كه پاها در سطح پائيني از حد لازم در حال حركت است. فاصله بين دو پنجه پا زدن حداكثر نبايد از۴۵ سانتي متر تجاوز نمايد، نكته مهم اينكه سر زانوها نبايد از آب خارج گردد.

كرال سينه

كرال سينه يكي از انواع شنا مي‌باشد كه حركاتي كاملاً تعريف شده و مشخص دارد. شانه‌ها بايد با آب در يك خط قرار بگيرند، و حركات دست‌ها و پاها بايد با هم انجام شود. دست‌ها از سينه دور شده و به دور بدن مي‌گردد و بعد دوباره به جاي اوليه باز مي‌گردد (پاها مستقيم اند و بالا و پايين مي‌روند). اگر با اين حركت يك ساعت شنا كنيد، حدود ۷۵۰ كالري خواهيد سوزاند.

كلمه كرال از فعل انگليسي Crawl مشتق شده كه به معني خزيدن است . زيرا انسان به وسيلهٔ اين شنا در آب مي‌خزد و پيش مي‌رود.

كرال سينه سريعترين روش شنا است و تقريبا همه شناگران در مسابقات شناي آزاد از آن استفاده مي كنند.



نفس گيري

يكي از قسمت‌هاي مهم شناي كرال سينه، هواگيري است و اين مرحله همان تخليهٔ هواي ذخيره شدهٔ شش‌ها در آب است. خالي كردن هوا در آب مي‌تواند هم از طريق بيني و هم از راه دهان باشد. مهم نيست كه كارآموز از كدام سمت يا جهت (راست يا چپ) نفس گيري كند، بلكه مهم اين است كه عمل هواگيري يك طرفه صورت گيرد عمل دم خيلي سريع انجام مي‌شود و اگر عمل بازدم كمي طولاني تر باشد اشكالي نخواهد داشت.

سر به اندازه‌اي مي‌چرخد تا ديگر آبي پيرامون دهان نباشد و شناگر از خلا طبيعي ايجاد شده توسط موج كماني شكل سود جسته و پايينتر از سطح معمولي‌آب نفس‌گيري مي‌كند.

تمريناتي كه براي هواگيري در كرال سينه پيشنهاد مي‌شود:

در مر احل اولين تمرين كافيست كارآموز شناگر در قسمت كم عمق استخر در حالي كه از ناحيه كمر خم شده‌است، سر را داخل آب قرار داده و هواي داخل ريه‌ها را خالي كند. نكته مهم اين تمرين در اين ست كه زماني كه مي‌خواهد سر را براي گرفتن هوا از آب خارج كند بايد اين كار را توسط گردن انجام دهد و موقع هواگيري نصف صورت داخل آب ونصف ديگر در بيرون آب باشد سعي كنيد شانه را بالا نياوريد و از آب خارج نسازيد. اين عمل در ابتدا مشكل است، ولي به مرور زمان به طور خودكار با موفقيت انجام مي‌شود.

روش ديگر تمرين بدين شكل است كه كارآموز شناگر در قسمت كم عمق استخر با دستهايش كه به اندازهٔ عرض شانه باز است، لبهٔ استخر را مي‌گيرد وبدن را در موقعيت شناور رو به كف استخر قرار مي‌دهد . براي شناور شدن بهتر بدن، تخته شنا يا چوب پنبه‌اي را در ميان دو ران قرارمي‌دهد و كاملاٌ شناور مي‌شود. در اين لحظه سر را به يك سمت مي‌چرخاند و عمل دم را انجام مي‌دهد اين عمل خيلي سريع انجام مي‌گيرد. شناگر در آخرين لحظهٔ تمام شدن هواي داخل ششهايش سر را از آب خارج مي‌سازد (در حالي كه هنوز در حال دميدن هوا است) و يكباره هوا را مي‌بلعد. اين عمل را چندين بار تكرار كنيد.

شناي سگي

شناي سگي يا شناي پا سگي يك نوع شناي ساده‌است كه شناگر در آن دست و پاي خود را به طور متناوب حركت مي‌دهد و سر را بيرون از آب نگه مي‌دارد. اين حركات او نحوه شناي سگ را به خاطر مي‌آورد. اين شنا معمولاً اولين شنايي است كه وقتي كودكان در حال يادگيري شنا هستند از آن استفاده مي‌كنند.

اين اولين نوع شنا بود كه مردان باستان از آن استفاده كردند و اعتقاد بر اين است كه با مشاهده شناي حيوانات آموخته شده‌است .غارنقاشي‌هاي (cave paintings) ماقبل تاريخ در مصر تصاويري را نشان مي‌دهد كه بر شناي سگي دلالت دارد.




انواع مسابقات

شناي امدادي

نوعي شنا كه چهار نفر به صورت گروهي و به طور امدادي طول مسير مسابقه را طي مي‌كنند.

شناي استقامت

نوعي مسابقه شنا با مسافت‌هاي طولاني به وسيله انواع شناها كه معمولاً در آب‌هاي آزاد صورت مي‌پذيرد.

شناي مختلط

نوعي مسابقه شنا كه در آن از چهار نوع شناي مختلف كرال سينه، كرال پشت، قورباغه و پروانه استفاده مي‌گردد.

شناي آزاد

نوعي مسابقه شنا كه شناگر براي طي كردن مسير مسابقه مجاز است از تمامي شناهاي موجود استفاده كند.

تغذيه

در اينجا برخي اطلاعات اساسي درباره تغذيه در جريان مسابقات ارائه مي‌شود:

همواره غذاي خيلي كم بهتر است از غذاي خيلي زياد.

در فاصله زمان ۴۵ دقيقه مانده به يك مسابقه، چيزي نخوريد اما آب يا يك آب ميوه كوچك بلامانع است.

به هنگام روز، خوردن موز، ماست، بيسكويت و ميوه بلامانع است، اما هرگز ۹۰ دقيقه پيش از يك مسابقه، آنها را نخوريد.

نگذاريد بدن شما دچار كم‌آبي شود، لذا آب و آب‌ميوه بنوشيد.

در روز مسابقه، از خوردن خشكبار، گوشت، دونات ۲۴ و غذاهاي نپخته خودداري ورزيد.

اگر شما جزو شناگراني نيستيد كه بايد شب در فينال شركت كنيد، يك شام خوب بخوريد و از خوردن گوشت و غذاهاي با چربي زياد پرهيز كنيد.

قوانين

مقامهاي رسمي

سرداور

سرداور بر تمام عوامل برگزار كننده نظارت و تسلط دارد. او مي‌تواند گفته‌ها و نوشته‌هاي آنها را تاييد كند و با در نظر گرفتن موارد ويژه و كليه قوانين و مقررات، آنها را هدايت و راهنمايي كند.

در آغاز هر مسابقه، سرداور بايد با زدن چند سوت كوتاه به شناگران اعلام كند كه به‌جز لباس مخصوص شنا كليه لباسهاي خود
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 64
  • بازدید سال : 284
  • بازدید کلی : 2570
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی